Tuto chalupu vystavěl v r.1576 tesař Melichar a nebyl za ni ničeho dlužen a tak seděl na gruntu
zaplaceném a nezávadném. R.1591 v outerní den po svatém Haštalu za převorování Baltasara
Heinfriedla, koupil sobě chalupu k vlastnímu držení a dědičnému užívání od Melichara tesaře
Jakub Hanzlíček, za sumu 40 kop míš. Zavdal při actum zápisu 15 kop a zavázal se ročně až do
vyplnění sumy spláceti po 2 kopách. Léta 1604 při držení soudu při sv. Valentinu položil Jíra
Řezník peněz gruntovních za předepsanou chalupu 2 kopy a měl ji zaplacenou. Ve válce třicetileté
Jíra Řezník zmizel, chalupa se dostala nápadem vrchnosti, od kteréž ji koupil za 24 kop míš. a
zcela zaplatil Ssimon Hanzliczek. V roce 1660 ještě chalupu držel. Ku konci stol. XVII. byl na ní
nový hospodář Jan Horžalka, Voršila žena a syn Jan, kteříž ale všichni zemřeli, takže chalupa zase
změnila hospodáře, jímž se stal Jan Andrýssek a jeho žena Alžběta. Andrýsskův syn Jan zahynul na
vojně a chalupa měnila často majetníky, kteří byli nejvíce rybáři a přívozníky.
Jako tací uvádějí se v stol. XVIII. Mareš, Sýkora, Šplíchal. R.1756 měla chalupa 2 strychy
rolí a to u volše a na kopaninách. Stála u přívozu v místech, kde jest nyní mýtný domek.
V r.1779 při požáru zámku shořela do základů, ježto byla velmi stará a sešlá. V r.1850 býval
tam přívozníkem František Holcát.
Starý Holcát, muž sluncem do hněda opálený, vrásčité tváře a neholeného vousu měl ve
zvyku, když vstoupili lidé velcí na loď, bez zvláštní příčiny zvolati: „Jděme na druhou", čímž
všechny přinutil, aby z lodi vystoupili a přešli na druhou. Od přívozu platili jen cizí lidé,
domácí platili paušál, chudé převážel zdarma. Platil se 1 kr., od trakaře 2, od kusu dobytka 2-
3, od vozu 5-10. Vedl-li někdo krávu, nebyla tato brána do lodi, nýbrž jen průvodčí a kráva
musila na provaze jsouc držána se broditi neb přeplavati. Holcát měl přívoz najatý od obce,
bydlil v přívoznickém domku, před nímž byla malá zelinářská zahrádka. Přívozník se také
zabýval lovem ryb do sítí, saků či pytlů, vrží proutěných košů, na udice a provázky. Ryby se
prodávaly od oka neb na váhu.
Posledním převozníkem byl Václav Kouša, jenž převážel do až do vybudování mostu 1897.
|